maanantai 6. tammikuuta 2014

Lamb, tomatoes, feta - Karitsaa, tomaattia, fetaa


To mark Epiphany and end of Christmas season I decided to cook this summery dish from book. Well, it's not winter here in Finland. Got fresh thyme from garden, there's parsley, hyssop and oregano growing well too. Pansies are in bloom and grass is green. I really miss true winter! On radio they say it's normal winter road conditions. No it's not, just normal road conditions.

Loppiaisen kunniaksi ja joulusesonkin päättymisen vuoksi päätin tehdä tämän kesäisen aterian. Talvea tämä ei ole. Tuoretta timjamia suoraan puutarhasta, kasvavat siellä hyvin muutkin kuten persilja, iisoppi ja mäkimeirami. Orvokit kukkivat ja ruoho on vihreää. Minä kaipaan oikeaa talvea! Radiossa sanovat, että on normaali talvikeli. Ei ole, on normaali ajokeli.

If it was summer I would have bbq out in our garden and tomatoes would be from our own greenhouse or from our food coop's greenhouse. I haven't been using fresh tomatoes since they ran out but for this I shopped few of organic and Finnish tomatoes. The recipe is here. I used grill pan and I cooked lamb chops on cooker. Again I used lamb from Omppu Tonttu organic farm. The lamb is small sized breed and buck named Herkku was young so I used double chops. The feta I used was organic too. I used fresh thyme instead of rosemary which would have been dried.

Jos olisi kesä, meillä olisi grilli pihalla ja tomaatit olisivat joko omasta kasvihuoneesta tai ruokaosuuskuntamme kasvihuoneesta. En ole käyttänyt tuoreita tomaatteja niiden loputtua, mutta nyt ostin muutamia kotimaisia luomutomaatteja tätä varten. Reseptin englanninkielinen versio löytyy täältä. Paistoin kyljykset liedellä parilapannussa. Taas käytin tietysti Omppu Tontun luomukaritsaa. Karitsa on pienikokoista ja Herkku-pässi oli nuori, joten käytin parikyljyksiä. Käyttämäni feta oli aitoa fetaa ja luomua. Käytin tuoretta timjamia, koska rosmariini olisi ollut kuivattua.

So how was it? It was best meal I've had for couple of months. Juicy and tasty meat with flavours of ripe tomatoes and feta. Yummy! Luckily I cooked just for two as I would have been able to eat twice as much even I cooked some mashed potatoes with it. In summer it would be new potatoes. 

Millaista se oli? Se oli paras ateria, jonka olen syönyt pariin kuukauteen. Mehukasta ja maukasta lihaa yhdessä kypsien tomaattien ja fetan kanssa. Namia! Onneksi kokkasin vain meille kahdelle. Olisin pystynyt syömään tupla-annoksen, vaikka tarjosin sitä kera perunamuusin. Kesällä seurana olisi uusia perunoita.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti